[untitled.jpg]

Wednesday, March 7, 2007

Bas Kolej yang Mengundang MAUT!!!

Salams...
Apa khabar rakan mahasiswa sekalian? JM disini ingin mengucapkan selamat menyambung kembali sesi kuliah selepas pulang bercuti sempena sambutan Tahun Baharu Cina. Semoga rakan-rakan mahasiswa sekalian bersedia untuk menghadapi Ujian 2 yang akan dijalankan 2 minggu selepas tamat cuti antara semester ini.
Rakan mahasiswa sekalian, segala persiapan untuk menghadapi ujian haruslah dimulakan awal agar kita tidak terkocoh-kocoh di saat-saat akhir nanti. perjalanan pada hari ujian hendaklah diatur rapi dan bagi yang berkenderaan, pastikan kenderaan anda dalam keadaan selamat.
Kepada semua pemandu-pemandu bas pula, sila pastikan bas yang anda pandu itu diselenggara dengan baik dan sila pastikan juga brek berfungsi dengan baik.
JM ingin membawa saudara mahasiswa sekalian kepada satu tragedi atau lebih yang berlaku sebelum cuti antara semester lepas.
Pada pukul 1.35ptg, selasa minggu sebelum cuti, bas kolej serumpun yang JM naiki hampir-hampir terlibat dalam kemalangan apabila bas itu gagal dikawal setelah breknya gagal berfungsi dengan baik. Ianya berlaku di simpang tiga berhadapan pintu keluar masuk fakulti rekabentuk yang lama. Semasa menuruni jalan yang sedikit curam antara institut biosains, pemandu bas telah menekan minyak dan menyebabkan bas bergerak laju. Pada masa itu, JM dapat rasakan sesuatu yang membuat JM tidak sedap hati. Sangkaan JM menjadi nyata apabila bas tersebut gagal diperlahankan dan telah membelok dengan laju dan hampir melanggar sebuah proton wira putih yang melalui jalan tersebut. Bayangkan, bas yang sarat dengan mahaisiwa, hampir mengalami kemalangan yang mungkin akan meragut nyawa jika tidak disebabkan kecekapan pemandunya. Iktibar yang dapat kita ambil disini, Kepada para pemandu bas tidak kira yang kontrak ataupun pemandu bas universiti, transit mahupun kerata atau van, selenggaralah kenderaan anda dengan baik kerana sedikit kesilapan mungkin akan menyebabkan negara kehilangan barisan pemimpin yang disegani dimata dunia suatu hari nanti....